ـ ... ويزداد الفقير فقراً وجهلاً ومرضاً وبؤساً...ـ
لم أُجرِ بحثاً وثائقيّاً كافياً،
لكنّني أستطيع-مستنداً إلى الذاكرة-أن أطرح السؤال التالي:
أَمسَيْتُ أخشى النومَ كي لا أُصبِح على أخبارٍ مفزعة.
هل أوشِكُ أن أصاب بـنوبات ذُعر؟
اقرأ:
تقريراً للإذاعة البريطانيّة عن كوارث القطارات في مصر منذ ١٩٩٢ و مناقشة في القسم العربيّ حول المسئوليّة
لكنّني أستطيع-مستنداً إلى الذاكرة-أن أطرح السؤال التالي:
لماذا تقع الحوادث المميتة دائماً لقطارات الفقراء (القشّاش والدرجة الثالثة وما إلى ذلك)
رغم أنّ القطارات "الفاخرة" أسرع وبالتالي أكثر عُرضة للحوادث؟
رغم أنّ القطارات "الفاخرة" أسرع وبالتالي أكثر عُرضة للحوادث؟
أَمسَيْتُ أخشى النومَ كي لا أُصبِح على أخبارٍ مفزعة.
هل أوشِكُ أن أصاب بـنوبات ذُعر؟
أتصوّر قنابلَ تسقُط على مدينة نصر أو الشرابيّة أو الجماليّة...ــــــــــــــــــــ
أو قذيفةَ مدفعٍ تفتكُ بسيّارة في صلاح سالم...
أو مقطورة تنقلب من الكوبري العلوي عليّ...
لماذا أتصوّر غير ذلك؟
لا يوجد سبب منطقيّ فثقتي مفقودة في القائم على "الأمان أو السلامة" إن وُجِد ما يُسَمّى بذلك...
أصبحتُ أكره الساعة لأنّ الزمن ذو اتّجاه لا يعود إلى الوراء.
ألا يُمكن تجميد الساعة وإبقاء الحال على ما هو عليه؟
أمّ أنّ هذا تشاؤم وفُقدان للإيمان؟
أتمتمُ قبل النوم-على غير عادتي-"يا رب ارحم.. يا رب ارحم.. يا رب ارحم
يا رب ارحم.. يا رب ارحم.. يا رب ارحم.."
أفهم كيف قدّم القدماء القرابين للنهر كي لا يفيض،
لكنّني لا أفهم كيف لم نستطع بعد توفير "حدّ أدنى" من الحماية..يا رب ارحم.. يا رب ارحم.. يا رب ارحم
"إذ ليس لنا معين في شدائدنا وضيقاتنا سواك"
اقرأ:
تقريراً للإذاعة البريطانيّة عن كوارث القطارات في مصر منذ ١٩٩٢ و مناقشة في القسم العربيّ حول المسئوليّة
Labels: مصر
14تعليقات:
الكوارث الملحمية عندنا بتحصل للفقراء، لكن اللي مش واضح أن فيه كوارث بطيئة بتحصل لغير الفقراء برضه بس لأنها مش ملحمية مش بناخد بالنا.
كمية الحوادث على طريق الساحل مثلا مرعبة، لكن دائما بيروح فيها واحد ولا اثنين بس فمش بناخد بالنا، طريق نيوبع و طريق الغردقة منيلين بنيلة برضه، أغلب (لكن مش كل) ضحايا الكوارث دي من المسترحيين.
انهيار العمارات بسس الهبل المعماري أو الغش مبيفرقش بين غني و فقير و أكيد نقدر نفتكر عمارة مدينة نصر اللي ولعت و عمارة مصر الجديدة اللي البنك شال منها عمود عشان شكله وحش.
الحرائق برضه مبتفرقش متفتكروش المريحين عندهم نظم اطفاء و سلالم حريق و الكلام ده، الأعمار بيد الله يا راجل ايه لازمة الحاجات دي (فاكرين سينما طيبة).
لكن يبقى للفقراء الابداع في الموت، السلعوة لا تهاجم الأغنياء.
أما موضوع القطارات مسألة زمن فقط، الصيانة و الاهتمام بالفرنساوي ولا التوربيني مش أحسن من القشاش بكثير، و عندك خط الصعيد كله محصل بعضه فيه. غالبا معدل تقاطر قطارات الفقراء أعلى كل الحكاية.
مش مفروض أن ده يفرق في حاة طبعا، لكن بافتراض أن فيه ناس ساكت و مطنشة على أساس أن البلاوي دي لا يمكن تصيبها فكروا ثاني الهبل شغال على الجميع.
يا علاء، كانت سينما الحرية مول مش طيبة
el moshkela eno yebka el 7al 3ala mahowa 3alih ya rami
fa eza kan el 7al etghayar yeb2a 3add el 7awadeth wi el kawareth men haza el no3 etghayar bel zeyada aw el no2ssan,
laken yabka el 7al 3ala mahowa 3alih wi mout ya 7omar aw ya bany adam mosh far2a..............
رحمة ربنا واسعة يا رامي وفي البلد ديه فعلاً الدنيا مش ماشية غير بالستر- إلا في الحالات اللي لازم فيها معجزة حقيقية لمنع تدخلات الإنسان الجبرية أحياناً للقدر.
نظام القطارات وضعه الانكليز في مصر. على حسب رواية أبي عن عمي رحمه الله فقد كانت توضع "كبسولة" أمام القطار لمنعه من تعدي نقطة المرور دون أن يؤذن له ذلك فإن تعدّاها كُسِرت فيخصم منه 15 يوماً. أتساءل عن هذا النظام الآن. وأتساءل عن مثله في كل مكان يكون فيه النظام مجرد ضامن لسلاسة سير الأمور والإجراءات أو أساسياً للحفاظ على سلامة ناس!
ن
بجد احنا عندنا رئيس جامد
اتحرك بعد ما حصل النيبة
هو كده بيتحرك بعد وقوع البلاة
مش قبله
طبيعي جدا اللي بيحصل ده !!
عمرك شفت رخصه عربيه فخمه تتسحب في بلدنا ؟
لكن تعالي نتفرج علي ال128 و اخواتها هو ده الشغل كله ...
تفتكر لو كان في القطر ده واحد بس له اي حد من قرايبه مهم كانت عدت ؟
فاكر من كام سنه لما مشي بيهم القطر اتنين كيلو هما قاعدين بيتشووا جوا ؟؟
اقلك ايه ما انت حاطط التقارير كلها ورا بعضها في اخر التدوينه ...
طيب فاكر العباره .. ممدوح سلام صاحب فندق كونكورد السلام و العبارات ...
فاكر العباره اللي قبلها ؟ السلام اكسبريس ؟
طيب فاكر مسرح بني سويف ؟؟
نفتكر ايه و لا ايه ... لا مبالاه ...
ربنا يرحمنا طبعا
"إذ ليس لنا معين في شدائدنا وضيقاتنا سواك"
ده حقيقي فعلا بس ضيقاتنا و شدائدنا من صنع يدينا و ليست تجارب من الله
اعتقد ان التدوينه لازم يكون لها جزء ثان .. حدث جديد و قطارين جديدين اصطدموا المره اللي فاتت شالوا رئيس هيئه السكك الحديديه ... المره دي بقي هيشيلوا رئيس مراجيح المولد و لا مين ؟؟
و اعود و اكرر .. لو كان في واحد بس مهم في اي قطر من دول كانت الدنيا اتقلبت انما مافيش ... مااافيش
مافيش فايده !!
انتوك
أعزائي المدونين والمدونات
أود من خلال هذا التعليق أن الفت انتباهكم إلى مسابقة دويتشه فيله للمدونات. هذه المسابقة التي تنظم للمرة الثالثة على التوالي والتي فازت بها مدونة منال وعلال في العام الماضي بجائزة مراسلون بلا حدود. ولذا لا بد من مشاركة عربية اوسع فس هذه المنافسة العالمية التي تشارك فيها 10 لغات.
للمزيد من المعلومات، لا عليكم إلا ان تزورو موقعنا على الانترنت
www.thebobs.com
ومن ثم اختيار اللغة وترشيح المدونات المفضلة لديكم
شدو حالكم يا مدونين بلاش تروح عليكم
جوائز قيمة وانتشار اوسع لمدوناتكم سيكون حليفكم
مع الاحترام وبانتظار اقتراحاتكم
زاهي علاوي
الحل بسيط جدا
العالم دي تبطل تركب قطر الصحافة و القشاش
وتركب الفرنساوي و الربيني
مسلسل الكوراث مستمر: مصرع وإصابة 48 معتمرا بطريق السويس 9/6/
يه رأيك بجي ؟؟؟
اظن سكت الكلام كده !! مافيهاش يعني اي حاجه ممكن تتقال اهه مش قطارات اهه علشان عمالين تقولو سكه حديد سكه حديد ... طلع المشكله مش فالسكه الحديد ... المشكله في اماكن تانيه ...
الله يرحمنا جميعا ...
عم الجعان.. الفرنساوى والتربينك بقم سعادتك بيقفلوا الكهربا الداخلية والناس بتبقى هتتخنق من سوء التهويه قال ايه عشان يقللوا التكاليف
رامى انت سمعت كيريالايسون بتاعه زياد؟؟؟؟؟؟؟؟
زياد شحاته ؟ معلش انا مقضيها كلام هنا وحدي و بارد عالناس :)
انتوك
فليرحمنا الله
انت فين يا دوك، مختفي ليه بقالك فترة طويلة؟
Post a Comment
<< Home